Phystrac bij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS)

In het polsgebied is er een nauwe doorgang voor de zenuw aan de duimzijde. Deze ‘nervus medianus’ kan soms onder compressie komen te staan en klachten geven die passen bij een Carpaal Tunnel Syndroom.

Het CTS kan gekenmerkt worden door verschijnselen als een brandend gevoel in de handpalm en vingers, nachtelijke pijnen, tintelingen in de hand, een doof gevoel en een verlies van spiercontrole in de hand. Soms gaat dit laatste gepaard met het spontaan uit de handen laten vallen van voorwerpen.

De oorzaak is niet altijd geheel duidelijk. We weten wel dat het binnen bepaalde beroepsgroepen vaker voor komt, zoals bij koks, tandartsen, slagers, schilders en musici.

Het kan soms ook het gevolg zijn van een val op de hand of veel steunen. Afhankelijk van de ernst zijn er diverse behandelmogelijkheden. Een operatieve ingreep, een nachtspalk en/of een injectie met cortison. Ook een behandeling met de Phystrac is een reële optie. Uit onderzoek blijkt dat deze kuur van tractiebehandelingen in meer dan 70% van de gevallen afdoende is.

Bij gevorderde gevallen van CTS was tot nu toe een chirurgische ingreep vaak de enige uitweg.
Hoewel operatieve behandeling veelal verlichting van de symptomen geeft, komt het helaas in veel gevallen voor dat de functie van de hand niet meer volledig terugkomt.
Gelukkig bestaat er nu een minder radicale therapie, kortweg Phystrac-behandeling genoemd.

De ervaring is dat een vrij hoog percentage patiënten meestal na 12 á 14 behandelingen met het PHYSTRAC tractieapparaat klachtenvrij is en blijft, inclusief patiënten, die in een eerder stadium, zonder resultaat, operatief zijn geholpen.
De behandeling wordt door een fysiotherapeut verricht. Het is dus een fysiotherapeutische tractie-behandeling.